Jak je to s odškodněním?
Pokud člověk nedoletí do cíle včas, může mu být v konkrétních případech útěchou alespoň to, že ho za to někdo odškodní. V případě letů spadajících pod regulaci EC 261/2004 je takové odškodnění vypláceno aeroliniemi, a to v případě, že jsou tyto za zmíněné zpoždění zodpovědné a jsou splněny i další podmínky.
Aby člověk v takovém případě mohl s odškodněním počítat, musí nastat následující situace:
1. Odpovědnost za zpoždění – jak zaznělo – musí být na straně letecké společnosti.
2. Musí jít o společnost se sídlem v některé zemi Evropské unie, v Norsku, Švýcarsku nebo na Islandu, nebo musí jít o let provozovaný v tomto prostoru nebo v tomto prostoru alespoň začínající.
3. Zpoždění musí dosáhnout alespoň pevně dané minimální délky.
V takovém případě vzniká pasažérům automaticky nárok na finanční kompenzaci za zpožděný let, jež může činit až šest set eur.
Ovšem pouze v případě, že je splněno vše zmíněné. Protože dopravce nelze trestat za něco, za co nemohou, a proto se ona kompenzace nevyplácí, pokud za ni mohly
a) špatné počasí
b) přírodní katastrofa
c) bezpečnostní situace
d) stávka třetí strany
e) nebo omezení letového provozu
Vše je tedy jasné. Jenže přesto to není zase až tak jednoduché, jak by se mohlo zdát. Protože aerolinie samy nikomu peníze nepošlou, nevědí přece kam, a je tudíž nezbytné je kontaktovat. A i když tak cestující učiní, nejednou se svých peněz automaticky nedočká. Protože je tento trest pro dopravce dost drahý špás a tito se tudíž nejednou snaží se z povinnosti platit vyvléknout. Vymlouvají se (byť i neopodstatněně) na zmíněné situace, které nemohli ovlivnit a jež povinnosti platit zbavují, nebo nekomunikují. A pak nezbývá, než se obrátit na soud.
A je jenom dobře, že existují i právníci, kteří k tomu dotlačeným lidem pomáhají. Kteří se tohoto úkolu za poškozené pasažéry ujmou, odškodné jim klidně i vysoudí a teprve pak si vezmou provizi, takže na jejich službách nikdo neprodělá. Samozřejmě až na aerolinie, které si za to ale mohou samy.